Spectaculaire Nissan 350Z Rally Challenge naar België
Matthias Boon als favoriet van start in TAC Rally
Tielt – zondag 6 april 2014
Na een succesvol debuut in de Nissan 350Z Challenge gaat Matthias Boon (de Belgische Junior kampioen van 2013) komend weekeinde als favoriet van start in de TAC Rally. Maar Boon erkent dat de concurrentie stevig is in deze spectaculaire cup. En ook de Nederlandse deelnemers zijn uiteraard gebrand op een goed resultaat in Tielt. In de seizoensopener in Emmeloord bleek al meteen dat de strijd om de ereplaatsen fel is en dat zal in de TAC Rally niet anders zijn. In Tielt komen niet minder dan 7 snelle Nissans 350Z aan de start.
Vorige maand in de Tank S Rally in Emmeloord begon het seizoen van de Nissan 350Z Challenge met niet minder dan 9 equipes aan de start. Voor initiator Biesheuvel Autosport was de winter dan ook een drukke periode: “Want wij lanceerden naast de 350Z Rally Challenge ook de 350Z Ovalracing Challenge en de 350Z Rallyecross Challenge. Beide categorieën trekken ook de aandacht vanwege het kostenaspect en de prestaties op de baan,” aldus Nico Biesheuvel. In de openingsrally van het Nederlands Rallykampioenschap wist Matthias Boon de Belgische eer goed te verdedigen en eindigde hij knap als tweede: “Ik voelde mij meteen thuis in de auto en je kunt er heel hard mee gaan; natuurlijk moest ik mij wel aanpassen aan de typische Nederlandse omstandigheden, onder meer met de snelle dijken,” aldus Matthias Boon. “Nu kijkt iedereen natuurlijk naar mij in Tielt; ik hoop mijn favorietenrol waar te kunnen maken, maar iemand als Antoine Biesheuvel zal het mij toch zeker moeilijk kunnen maken!”
TAC Rally
Op zaterdag 12 april zal om 07:45 uur in Tielt de TAC Rally van start gaan. De rally is slechts 264 km lang, maar telt desondanks 16 klassementsproeven met 183 wedstrijdkilometers. De finish is dezelfde avond om 21:00 uur. Het rallycentrum, het start- en finishpodium en het servicepark bevinden zich bij de Europahal in het centrum van Tielt. Er worden vier boucles van elk 4 klassementsproeven gereden; de langste proef is die van Schuiferskapelle met 14,32 km. Het karakter van de vier proeven is technisch, snel en bij nat weer zeer verraderlijk! Ook de verschillende soorten asfalt zijn voor met name de debutanten lastig te onderscheiden en de grip op elk soort asfalt is heel verschillend. Alle deelnemers aan de Nissan 350Z Challenge onderkennen dat ook, maar zien ook uit naar deze mooie ronde van de cup. Met het sterke deelnemersveld in Tielt zullen de Nissans niet net als in de Tank S direct in de top-10 van he algemeen klassement rijden: “Maar als het droog weer is kunnen we zeker voor verrassingen zorgen,” aldus Matthias Boon.
Natuurlijk wordt Matthias Boon als favoriet gezien door alle Nissan 350Z Challenge equipes, maar de 25-jarige snelle Belgische coureur tempert de verwachtingen: “Ik begrijp dat men dat zegt, maar het ligt niet zo simpel. De TAC Rally is heel technisch en ik rij pas mijn tweede wedstrijd met de Nissan; de meeste andere deelnemers, met Antoine Biesheuvel voorop, hebben meer ervaring met de auto en sommigen van hen hebben ook al eerder in Tielt aan het vertrek gestaan. Maar ik ben zeker gemotiveerd om het thuispubliek een mooie wedstrijd te geven.” Antoine Biesheuvel zal niet direct de aanval kiezen: “Door het uitvallen in de Tank S Rally heb ik mijn schrapresultaat voor dit seizoen al en moet ik dus nu elke rally finishen; dat vraagt om een andere strategie en ik zal dan ook de eerste boucle iets behoudender van start gaan.” De winnaar van de Tank S Rally, Dirk Garvelink, ontbreekt in Tielt, omdat hij Erik van Loon assisteert bij zijn eerste optreden met MINI in de Abu Dhabi Desert Challenge.
VIP Arrangementen
Challenge organisator Nico Biesheuvel heeft ook nog een noviteit om tegemoet te komen aan de wensen van de ware rally fan: “Voor het eerst bieden wij het publiek dit seizoen de gelegenheid om een VIP arrangement bij ons te boeken om de rally nog meer van binnenuit mee te maken. Kaarten zijn vanaf de TAC Rally te bestellen op onze website.”
Meer informatie over de TAC Rally is te vinden op de website van de organiserende Tieltse Automobielclub, www.tieltseautomobielclub.be.
Deelnemers
De 7 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de TAC Rally in Tielt in actie zullen komen zijn (in alfabetische volgorde):
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde
Antoine Biesheuvel (Werkendam) was uiteraard teleurgesteld dat hij in de Tank S Rally in leidende positie moest opgeven met motorproblemen. “Maar we hebben een nieuwe motor in de 350Z gebouwd en we zien uit naar de TAC Rally; dat is een prachtige rally, waar ik weliswaar al 3 keer voorin meestreed, maar evenzovele keren geen goed resultaat heb neergezet. Twee keer er af ‘gestuiterd’ en 1 keer met versnellingsbak problemen als laatste aan de finish gekomen. Dat moet nu beter!” Biesheuvel hoopt op een mooie strijd met Matthias Boon: “Maar ik moet punten scoren en zal dus op 80% moeten rijden, dus als Matthias na de eerste boucle al op ruime voorsprong ligt zal ik hem moeten laten gaan.”
Matthias Boon / Davy Thierie
Matthias Boon is duidelijk favoriet in Tielt, zeker na zijn prima debuut in Emmeloord: “De Tank S was voor mij een uitstekende kennismaking met de Nissan en de sfeer in de 350Z Challenge is uniek, echt heel positief. Ik heb in de eerste rally de auto goed leren kennen en kan nu de limiet gaan opzoeken en ik zal in Tielt dan ook vanaf de start een straf tempo gaan rijden. Het is mijn terrein, maar toch wil ik mijzelf niet te veel druk opleggen.” Dat gezegd hebbende liet Boon weten ontgoocheld te zijn als hij aan de finish toch niet eerste zou zijn! “Maar pech zit in een klein hoekje,” weet Boon. “Bij drie eerdere deelnames in de TAC ging het voor mij twee keer in leidende positie fout door een lekke band!”
Roy Clijnk / Marlous Kion
“We zijn er klaar voor,” klinkt het strijdlustig uit de mond van Roy Clijnk. “Dit wordt voor Marlous en mij (en de Nissan) onze eerste buitenlandse rally samen en daar kijken we erg naar uit. De auto was in Emmeloord eigenlijk perfect – na het vroege benzinetoevoer probleem hebben we fijn kunnen rijden. Marlous kan het tempo goed bijhouden met het lezen van de pacenotes en ook zij ziet met gezonde spanning uit naar het TAC Rally avontuur. We hopen op een plek in de middenmoot en daarvoor gaan we ons best doen!”
Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten
Voor Arjan Heijstek uit Almkerk is de TAC Rally niet nieuw: “Ik heb er al verschillende keren gereden en vind het een heel leuke rally met mooie, snelle en technische proeven die lekker dicht bij elkaar liggen. Bovendien is de rally prima georganiseerd en is de sfeer goed. Voor Cindy is het leuk dat zij nu ook in haar thuisland aan de start komt.” Natuurlijk is er na de Tank S Rally ook bij het team van Heijstek nog aan de auto gesleuteld: “Maar het gaat om kleine details, want in Emmeloord voelde de auto goed aan. We hebben daar zeker vertrouwen getankt en moeten nu in Tielt in het juiste ritme zien te komen.”
Diter Toprek / Dennis Lippens
Ook Diter Toprek ziet uit naar de TAC Rally: “De rally is nieuw voor mij; ik heb wel al in Bocholt gereden, dus België is bekend en dat smaakt ook naar meer, want de sfeer, de proeven en de organisatie daar zijn altijd goed. We moeten wel proberen iets meer tempo te maken als in de Tank S Rally, waar de auto op zich prima was. Alleen ’s avonds had ik niet voldoende licht en dat heb ik echt nodig. Daarom hebben we nu voor een andere ‘lichtbak’ gekozen en daarmee hopen we de avondproeven ook goed door te komen.”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens
Mike Veldhuisen verheugt zich op zijn eerste optreden in België: “We zijn dank zij onze verrassende derde plaats in de Tank S extra gemotiveerd om ook in Tielt een goed resultaat neer te zetten. De schade aan de auto (van een prikkeldraadhek!) is weer hersteld en we hebben ook op het gebied van de techniek nog wat werk gehad: de versnellingsbak hebben we uit voorzorg vervangen en ook hebben we een nieuwe thermostaat, omdat de motor aan het eind van de Tank S een beetje warm liep.”
Roel van der Zanden / Paul Geerts
Aan de auto van Roel van der Zanden moest heel wat werk worden verricht na het vroegtijdig einde in de Tank S Rally: “De klap was toch harder aangekomen dan gedacht,” vertelt Van der Zanden. “Er was veel schade, maar de auto ziet er nu weer goed uit en we hebben ook de schokdempers aangepast; want dat was toch de oorzaak van onze crash. Dat hebben we nu ook grondig getest en we hebben enorm veel zin in de TAC Rally.”
In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top-10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.
De kalender voor de Nissan 350Z Rally Challenge telt in 2014 6 evenementen:
15 maart Tank S Rally (Emmeloord)
12 april TAC Rally (Tielt, België)
13 – 14 juni ELE Rally (Helmond)
4 – 5 juli Golden Trade Club Rally (Etten-Leur)
5 – 6 september Omloop van Vlaanderen (Roeselare, België)
20 – 21 september Schutte Informatisering Hellendoorn Rally (Hellendoorn)
Van de 6 wedstrijden tellen de 5 beste resultaten.
Foto: Edwin Hengelman/www.
Comments are closed.