Rally van Putten maakt beloftes niet waar – Verrassende uitslag in Nissan 350Z Rally Challenge
Dit weekeinde vond in en rond Putten de tweede ronde van het Nederlands Rallykampioenschap plaats. Helaas kon de organisatie van de Rally van Putten de beloftes niet waarmaken, maar toch ontspon zich een aardige strijd op de klassementsproeven. Ook de negen equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge lieten zich niet onbetuigd met onder meer een fantastische 8e plaats in het overall klassement voor winnaar Erwin Klippel. Net als in de TankS Rally ging de algemene overwinning naar de ongenaakbare Jasper van den Heuvel (Mitsubishi).
De Rally van Putten werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd en de organisatie slaagde er in om een groot deelnemersveld aan te trekken, mede dank zij het compacte tijdschema, de vele proefkilometers en lage inschrijfkosten. Helaas moest er op het laatste moment veel worden geïmproviseerd en het aantal proefkilometers drastisch worden verminderd hetgeen bij een aantal deelnemers wrevel opriep dat men wel 100% inschrijfgeld moest betalen, maar uiteindelijk veel minder waar voor je geld krijgt als vooraf beloofd. De rally werd onder goede weersomstandigheden verreden en de afwisselende klassementsproeven boden voldoende variatie en uitdaging om de equipes op de proef te stellen. Het publiek kwam ook in groten getale op het spektakel af en zo werd het toch nog een geslaagde rallydag.
Nissan 350Z Rally Challenge
Wederom stonden er 9 equipes aan de start van de Nissan 350Z Rally Challenge. Op de eerste proef was het zaterdagmiddag Antoine Biesheuvel die de snelste tijd liet afdrukken, voor Matthias Boon en Erwin Klippel. Op de volgende proef moest Antoine Biesheuvel echter enkele kilometers voor de finish vaart minderen vanwege oververhitting van de motor; toch behield hij de leiding, ondanks de snelste tijd van Matthias Boon. Erwin Klippel gaf slechts twee seconden prijs op de snelle Belg. Omdat de derde proef werd geneutraliseerd was Biesheuvel bij de eerste service nog steeds de leider. Maar het euvel van de motor kon niet echt worden opgelost en op proef vier was Antoine Biesheuvel de eerste uitvaller bij de Nissans, terwijl Boon het tempo bepaalde. Op de vijfde proef verraste Stijn van Bree met de snelste tijd en nestelde hij zich ferm in de top 3. En op de volgende proef was Erwin Klippel de snelste 350Z equipe, die door het uitvallen van Matthias Boon (kapotte cardan) meteen de derde achtereenvolgende leider werd. De rally werd afgesloten met twee keer een lange proef op Industrieterrein De Harselaar in Barneveld. De eerste passage werd een prooi voor Erwin Klippel en de tweede keer was het Arjan Heijstek die de snelste tijd noteerde. Zo waren er op 7 proeven 5 verschillende winnaars – en dat toont aan hoe competitief deze klasse is. Erwin Klippel won de slag bij de Nissans en was met de 8e plaats in het eindklassement ook meer dan tevreden: “Ondanks twee kleine foutjes ging het erg goed en ben ik uiteraard blij met het resultaat. Jammer dat de organisatie wat steken liet vallen, want het is een leuke rally.” Roel van der Zanden reed zeer constant en verraste zichzelf en de concurrenten aan de finish met een fraaie tweede plek in de Nissan 350Z Rally Challenge, voor de als derde geklasseerde Stijn van Bree.
Op 29/30 mei staat de 51e ELE Rally op de kalender van de Nissan 350Z Rally Challenge.
Uitslag Rally van Putten:
1. Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker, Mitsubishi Evo X, 1 uur 15 min 2,3 sec
2. Arjen de Koning/Cindy Verbaeten, Mitsubishi Evo X, op 2 min 51,8 sec
3. Sander van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Evo X, op 3.10,0
8. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 8.56,1
13. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z, op 12.02,3
16. Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, op 12.49,6
17. Arjan Heijstek/Saskia Bleijenberg, Nissan 350Z, op 13.12,1
23. Diter Toprek/Renaldo Lier, Nissan 350Z, op 14.52,1
24. Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z, op 15.11,8
— Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers, Nissan 350Z – uitgevallen
— Matthias Boon/Davy Thierie, Nissan 350Z – uitgevallen
— Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z – uitgevallen
In totaal gingen er 61 equipes van start en kwamen er 36 aan de finish in Putten.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 2 wedstrijden):
-
#
Rijder
Tank S
Putten
ELE
Vechtdal
Hell.
GTC
TOTAAL
1.
Erwin Klippel
23
35
58
2.
Stijn van Bree
21
25
46
3.
Matthias Boon
35
5
40
4.
Arjan Heijstek
16
19
35
5.
Antoine Biesheuvel
28
5
33
Roel van der Zanden
5
28
33
7.
Diter Toprek
12
16
28
8.
Gerard Tijink
13
14
27
9.
Henk Westerbeek
16
5
21
Deelnemers
De 9 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 18 april tijdens de Rally van Putten in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Erwin Klippel/Jouri Dockx (1e)
Ook in Putten was Erwin Klippel goed en geconcentreerd op dreef; zonder noemenswaardige problemen bracht hij zijn Nissan 350Z naar de finish en hij pakte dank zij zijn zege ook de leidende positie in de cup: “Direct vanaf het begin konden wij het tempo van Boon en Biesheuvel goed volgen en dat geeft voldoening,” was het commentaar van Klippel. “We hadden alleen even een probleem met een zekering van de versnellingsbak, waardoor onder meer het display niet meer werkte en dat is lastig, omdat je dan niet weet in welke versnelling je rijdt.” Ook maakt Klippel naar eigen zeggen nog twee kleine foutjes, maar zonder gevolgen.
Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (2e)
“Wat een geweldige opsteker deze tweede plaats,” was de eerste reactie van Roel van der Zanden. Na een uitstekend gereden wedstrijd liet Van der Zanden zien dat rallysport bij uitstek een ‘endurance’ test is: “Wij hebben heel geconcentreerd en constant gereden en dat betaalt zich uit. Wat mij betreft kan de rally niet lang genoeg duren, want inmiddels weet ik dat het loont om af en toe even wat rustiger aan te doen. Na de eerste ‘boucle’ hebben we de auto voor iets hoger gezet en daardoor werd de balans veel beter en dat resulteerde weer in meer zelfvertrouwen en snellere tijden.”
Stijn van Bree/Marco Schillemans (3e)
“Ook nu weer de doelstelling gehaald,” was de conclusie van Stijn van Bree toen hij als derde de finish in Putten passeerde. “De eerste 5 proeven ging het super en lagen wij op koers voor een top-3 klassering; na het uitvallen van Biesheuvel en Boon en het sterke rijden van Klippel had een tweede plaats er in gezeten, maar door een lekke band op proef 7 en daardoor wat minder vertrouwen op de laatste proef moesten we Roel van der Zanden alsnog voor ons dulden. De snelste tijd op KP5 was wel echt een beloning in ons leerproces en het bewijs dat we goed mee kunnen komen. Dat gaan we in de ELE – onze thuisrally – hopelijk ook kunnen laten zien.”
Arjan Heijstek/Saskia Bleijenberg (4e)
Zeer tevreden was Arjan Heijstek met zijn snelste tijd op de laatste proef. “Eigenlijk ging het best lekker vandaag, maar op de vijfde proef brak mijn versnellingspook en konden we twee proeven allen de vierde versnelling gebruiken. En dat kostte me een paar plaatsen,” aldus Heijstek, die op de service voor de laatste twee proeven hulp kreeg van ‘concurrent’ Roel van der Zanden: “Dat is prachtig natuurlijk dat hij mij spontaan helpt om de pook te repareren en wij daardoor twee prachtige slotrondes konden rijden (2e op KP7 en 1e op KP8)!” Met navigatrice Saskia Bleijenberg verliep de samenwerking ook uitstekend: “Ze gaf mij het vertrouwen en ik merk ook dat ik zelf nog steeds progressie boek.”
Diter Toprek/Renaldo Lier (5e)
Na de finish van de Rally van Putten was Diter Toprek ook al een tevreden man: “Echt perfect, lekker gereden; het zelfvertrouwen groeit en de auto hield zich ook uitstekend.” In de eerste ronde van 3 proeven was het nog even wennen voor Diter: “Ik was iets te voorzichtig en remde vaak te vroeg, maar daarna ging het steeds beter. Het viel allemaal mee, zeker na de rommelige verkenning, waarbij onder meer het slechte routeboek voor problemen zorgde.” Ook Diter kijkt uit naar de ELE Rally, die hem ook goed ligt.
Gerard Tijink/Tim Rietveld (6e)
Voor de eerste keer op onverhard met de Nissan, dat was de uitdaging in Putten voor Gerard Tijink, dit jaar de debutant in de 350Z Rally Challenge: “Maar wat heb ik heerlijk gereden,” aldus een enthousiaste Tijink na afloop. “Dit was pas mijn 6e rally ooit en ik was benieuwd hoe met deze snelle Nissan op onverhard zou gaan. Het ging meteen al goed en ik krijg er steeds meer gevoel bij. In de ELE en daarna in mijn thuisrally in Hellendoorn weet ik nu al veel beter hoe ik met de omstandigheden om moet gaan.” Op weg naar het startpodium was er nog even een angstig momentje toen de auto even inhield, maar even later was dat euvel over en verliep de rally zonder verdere problemen voor Gerard Tijink.
Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers (uitgevallen)
“We hebben best een leuke dag gehad en lekker gereden, maar dan hoop je natuurlijk ook nog een leuk resultaat mee naar huis te nemen,” concludeerde Henk Westerbeek na de rally. Helaas zat dat er niet in: “We waren in een leuk duel met Roel van der Zanden verwikkeld toen in de tweede ronde van de allerlaatste proef (Harselaar) we in een snelle rechterbocht iets te dwars gingen en het linker achterwiel afbrak toen die in aanraking kwam met een stoeprand!” Verder rijden bleek niet meer mogelijk en daarmee ging een eventuele mooie eindrangschikking verloren. “Jammer, maar in de ELE Rally gaan we het gewoon opnieuw proberen.”
Matthias Boon/Davy Thierie (uitgevallen)
“Helaas konden we het mooie begin van het seizoen hier geen vervolg geven. We waren goed op weg, maar op de 6e proef er brak iets van het cardan brak af en daarmee was het ‘game over’ voor deze keer,” analyseerde Matthias Boon kort de rally. Vanaf de start was de snelle rijder van het Deltion College weer in competitie met Antoine Biesheuvel en Erwin Klippel voor de ereplaatsen, hoewel hij na de eerste proeven klaagde over een afstellingsprobleem aan de schokdemper linksachter: “De auto ’hangt’ een beetje in snelle rechterbochten,” constateerde Boon. Op de service werd door de monteurs daarom wat veranderd aan de settings, waarmee het probleem opgelost was.
Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde (uitgevallen)
Antoine Biesheuvel was zeer enthousiast na de eerste proef: “Wat een ‘kanontijd’ reden we hier, meteen in de top-10!” Helaas duurde de vreugde niet lang, want al op de tweede proef staken de koelingsproblemen die hem eerder ook al parten speelde de kop weer op: “We weten niet meer waar we het zoeken moeten, maar gaan uiteraard alles weer minutieus nalopen, zodat we er in de ELE Rally weer klaar voor zijn,” meende Biesheuvel. “Het is jammer, want Putten lag mij en de Nissan wel, met grote brede wegen en open bochten, waar je met de 350Z echt hard kan gaan, als je durft….”
Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu