Persbericht: Goed resultaat voor VDZ Racing ondanks weer een bezoek van de pechduivel
Afgelopen zaterdag werd in Hardenberg onder droge omstandigheden de Vechtdalrally verreden. Nadat er in de week voor de wedstrijd nog een klassementsproef gecancelled werd door de organisatie, werd er door diverse equipes gewaarschuwd dat elk foutje wel eens fatale gevolgen kon hebben voor het klassement. Foutjes werden er door VDZ Racing met coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en navigatrice Ilse van de Sande (Nuenen) niet gemaakt, echter beroofde een kapot differentieel het team van een podiumplaats. Op de laatste proef werd, eveneens als in de ELE Rally, afgesloten met een tweede tijd bij de Nissans. Eindresultaat is een 5e plaats in de Nissan 350Z Challenge en 22e plaats overall.
Het was een dag van uitersten voor VDZ Racing. Deelname van de navigatrice Ilse van de Sande was voor de wedstrijd niet zeker vanwege ziekte. Gelukkig kon ze met behulp van flink wat medicijnen en een bak doorzettingsvermogen afgelopen zaterdag Roel toch over de proeven begeleiden. Op de eerste proef liet de equipe een keurige 4e tijd noteren, waarna op de tweede proef het differentieel kapot ging. Er werd bijna 2 minuten verloren, wat het team terugwierp naar de voorlopig laatste plaats in de Nissan 350Z Challenge. Gelukkig volgde hierna direct een service, waar het serviceteam in minder dan 30 minuten (!) zowel het differentieel als de aandrijfas verving.
Na klassementsproef 3 werd de rode lantaarn in de Challenge direct al weer overgedragen. Ondanks dat de equipe nog niet het volle 100% vertrouwen terug had in de auto na het wisselen van enkele essentiële onderdelen werd er toch al de nodige tijd ingelopen op de directe concurrentie. Dat bleek op de vierde proef: Een 3e tijd resulteerde (ook door het uitvallen van Antoine Biesheuvel en navigator Frans van den Einde) weer in een stijging in het klassement. Na de 2e en laatste service ging de equipe er nog eens goed voor zitten. De 4e plaats was ver weg maar niet onmogelijk, daarnaast is de laatste proef ook een zgn. Powerstage. Hier krijgen de 3 snelste equipes nog eens extra punten voor het kampioenschap. Een prachtige 2e tijd achter Stijn van Bree en Marco Schillemans resulteerde in 2 extra punten voor het kampioenschap. Het team kwam echter 3,9 seconde tekort voor de 4e plaats in de Nissan 350Z Challenge en 40 seconden voor een podiumplaats.
Roel: “Het tempo tijdens de Vechtdal Rally ligt altijd geweldig hoog. Vertrouwen in de nota’s, de auto, de navigator en natuurlijk ook in mijzelf zijn dan van uiterst belang. Ondanks de malaise van Ilse wist ze op de proeven toch het beste er uit te persen om mij maximaal te laten gaan. Het is dan ook erg jammer dat ons differentieel kapot ging tijdens KP2. Dankzij het serviceteam konden we gelukkig zonder verdere vertraging wel verder maar de achterstand op de competitie was groot. Gelukkig voelde het nieuwe differentieel goed en kwam het vertrouwen snel weer. Het tempo kwam terug en we hebben genoten van de snelle passages, hoge jumps en geniepig onverhard. Hoewel we er goed voor zijn gaan zitten is het net niet gelukt om Westerbeek nog van de 4e plaats te stoten maar na de technische problemen ben ik zeer tevreden met het uiteindelijke resultaat.”
Ilse: “Het was geen makkelijke opgave voor mij om ziek in de auto te stappen en er toch vol vertrouwen voor te gaan. Naarmate de dag vorderde voelde ik me ook steeds beroerder, maar opgeven was voor mij geen optie. Als je ergens samen aan begint, moet je het ook samen afmaken! Ondanks het kapotte differentieel op KP2 hebben Roel en ik op de andere proeven toch mooie tijden neer kunnen zetten. Het tempo zat er goed in en de samenwerking verliep goed. Ik kijk dan ook uit naar de tweede helft van het seizoen!
De komende maanden is het zomerstop. Het serviceteam zal de auto weer helemaal gereed maken voor de tweede helft van het seizoen, waarin VDZ Racing nog deel gaat nemen aan de Hellendoorn Rally (18-19 september), de GTC Rally (9-10 oktober) en de Euregio rally (1 november). Tot die tijd wordt gekeken of voor het ritme van Roel en Ilse nog een wedstrijd in België of Duitsland verreden zal worden. Daarnaast wordt de “vrije tijd” natuurlijk gebruikt om Mats van den Brand aan te moedigen tijdens zijn WK-campagne in de D-Mack Trophy.
Uitslag Vechtdalrally:
- Piet van Hoof/Max Jacobs – Mitsubishi Lancer EVO IV – 43:13.7
- Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker – Mitsubishi EVO X – 43:45.7
- Michiel Becx/Kris Botson – Ford Fiesta R5 – 43:49.2
22. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande – Nissan 350Z – 50:54.6
Uitslag Nissan 350Z Challenge:
- Erwin Klippel/Jouri Dockx – 48:13.3
- Stijn van Bree/Marco Schillemans – 49:21.8
- Arjan Heijstek/Carina van Westen – 50:13.8
- Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers – 50:50.7
- Roel van der Zanden/Ilse van de Sande – 50:54.6
- Diter Toprek/Dennis Lippens – 51:07.2
- Gerard Tijink/Tim Rietveld – 52:10.6
Foto: Ivo Rijniersce