Persbericht: Alleen maar lachende gezichten bij VDZ Racing na Oberehe Rally
Afgelopen zaterdag nam VDZ Racing met de Peugeot 205 GTi deel aan de 44e Oberehe Rally in de Duitse Eifel. Coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en gastnavigator Roland van Drongelen (Son en Breugel), normaal werkend aan de rally-auto maar voor deze keer gepromoveerd tot navigator, behaalden een 73e plaats algemeen en 11e plaats in de klasse H14.
De rally vond plaats in de mooie Duitse Eifel. Dit is dezelfde regio waar ieder jaar het klassieke “Eifel Rally Festival” en later dit jaar in Augustus ook de WRC-rally plaats vindt. De proeven zijn er uitdagend, snel en heuvelachtig. De Peugeot 205 van VDZ Racing is na 2 jaar rust weer helemaal opgebouwd voor verhuur of verkoop. Dit vraagt natuurlijk om een grondige test van het materiaal. Dit was een unieke kans voor het team om op snelheid te rijden in de regio waar ook de WRC plaats vindt.
Tijdens het verkennen leerde Roland snel en kreeg hij de fijne kneepjes van het navigeren al snel onder de knie. Een geluk was dat er verkend mocht worden met de rallyauto. Hierdoor werd tijdens het verkennen al duidelijk dat een stekker van de motorkoeling versleten was en geen contact meer maakte. Samen wisten Roland en Roel dit zodanig op te lossen zodat de auto zonder problemen het eind van de dag heeft gehaald.
Het unieke aan dit soort zogenaamde “Rally 200” evenementen in Duitsland is ten eerste dat hier daglicenties gekocht kunnen worden. Hierdoor bestond de unieke kans om een van de hardwerkende monteurs een keer de kans te geven in de hotseat plaats te nemen. Een geweldige en leerzame ervaring waardoor de monteurs nog beter beseffen wat de equipe en de auto onderweg te verduren krijgen. Daarnaast is er een startveld van ruim 130 (!) auto’s waarvan het overgrote deel echt puur voor de lol aanwezig is. Door het grote en afwisselende startveld komt ook het publiek in grote getale opdagen. Op alle proeven zijn publiekspunten ingericht met catering en tenten waar het publiek vervolgens ook de hele dag rijen dik achter de hekken staat te genieten van al het rallygeweld. Van de eerste auto tot en met de laatste.
Roel: “Ik vond het geweldig om met ons Peugeotje naar Duitsland te gaan. De wegen daar zijn machtig mooi en indrukwekkend om op snelheid te rijden. In eerste instantie moest ik wel weer even wennen aan de Peugeot. Ook het rijden met een onervaren navigator vergt wat extra inspanning van de coureur gezien de opgelezen nota’s niet altijd 100% betrouwbaar zijn. Ik was onder de indruk hoe snel Roland het navigeren op snelheid oppikte en ondanks wat foutjes links en rechts kon ik goed vertrouwen op zijn aanwijzingen. We hebben alles meegemaakt, maximaal door de bocht en vol blind over topjes. Het is me, niet geheel bedoeld, zelfs gelukt Roland te laten ervaren wat we in de sport een “momentje” noemen doordat ik een ‘Jump Vol Links over Top’ iets te links nam en een kleine stukje gras heb gemaaid met de auto. Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat. De 205 doet het goed, Roland heeft veel geleerd en we hebben lol gehad. Het is ook zeker mijn bedoeling om dit soort uitstapjes vaker te maken om onze andere monteurs, maar ook algemeen in de rally geïnteresseerde mensen laagdrempelig de kans te geven eens te ervaren hoe wij het spelletje vanuit de auto beleven.”
Roland: “Ik draai inmiddels ook al aardig wat jaren mee in de sport en heb intussen behoorlijk wat testritjes in verschillende rallyauto’s meegemaakt maar dit was wel even wat anders. Er zit een groot verschil tussen instappen als passagier of als navigator. Die 2e is verantwoordelijk de auto op tijd op de juiste plek te hebben en om te zorgen dat de coureur ten alle tijden weet wat hij voor hem moet verwachten. Dit is een erg verantwoordelijke job en ik heb nu ook ervaren hoe veel werk het is om tijdens de stress van de wedstrijd te zorgen dat alles klopt. Het rijden door de Eifel in onze mooie groene Peugeot 205 Gti is al een feest op zich. Om dan ook nog eens vol gas te kunnen is helemaal een fantastische ervaring. Roel had me al gewaarschuwd dat hij de jump de laatste doorkomst serieus wilde gaan proberen te nemen. Toen we in het weiland pas weer landden was het wel even slikken maar ik had vertrouwen in Roel en de auto. We hebben dus echt alles meegemaakt! Het was een geweldige ervaring die ik iedereen aan kan raden!”
De volgende wedstrijd van VDZ Racing, dan weer met de vaste navigatrice Ilse van de Sande en de Nissan 350Z, zal de Short Rally van Kasterlee (België) zijn op 30 augustus aanstaande.
Foto: Audi VW Society Vulkaneifel