Opnieuw winst voor Dirk Garvelink in Nissan 350Z Rally Challenge
Jubilerende ELE Rally brengt spectaculaire rallysport in Brabant
Helmond – zondag 15 juni 2014
De ELE Rally werd dit weekeinde voor de 50e keer verreden met mooie klassementsproeven in de omgeving van Eindhoven. In de 350Z Challenge ging de zege naar Dirk Garvelink en zijn navigator Nicky van Gerwen na een spannende strijd in de slotfase van de rally met het Belgische rallytalent Matthias Boon. Roy Clijnk pakte zijn eerste podiumplaats. Antoine Biesheuvel viel uit met technische problemen en zag daarmee zijn titelaspiraties in rook opgaan.
Vrijdagavond – tijdens de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje – ging de 50e ELE Rally van start met 4 klassementsproeven. De rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Bjorn Degandt vrijwel onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong was 12 keer de snelste tijd op de 20 klassementsproeven. Hij bleef daardoor Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn WRC Ford Fiesta bijna 4 minuten moest toegeven op Bob de Jong.
Nissan 350Z Rally Challenge
Uiteindelijk stonden er vrijdagavond in Helmond zes equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge aan de start van de jubilerende ELE Rally. Grote afwezige was Arjan Heijstek. “Helaas moeten wij verstek laten gaan, omdat mijn navigatrice Cindy Verbaeten zich op het laatste moment met een bacteriële infectie moest afmelden. Dat is echt jammer, want we hadden ons zo verheugd om hier te rijden,” aldus Arjan Heijstek, die wel de moeite nam om als toeschouwer zijn ‘concurrenten’ in actie te zien. En die schotelden de duizenden toeschouwers een mooi schouwspel voor. Antoine Biesheuvel ging razendsnel van start en pakte de leiding ondanks een nog steeds af en toe haperende versnellingsbak. Na het vervangen van de versnellingspook ging het zaterdagochtend veel beter en vooral veel harder en kwamen top-10 tijden in zicht voor Biesheuvel; ook zijn grootste concurrent Matthias Boon reed supersterk. Op KP9 (Stiphout) was Biesheuvel echter opeens uit de rangschikking verdwenen toen er zich een probleem voordeed met het differentieel. De weg leek vrij voor Matthias Boon om na zijn zege in Tielt bij de TAC Rally opnieuw met de overwinning huiswaarts te keren. Maar Dirk Garvelink gaf zich niet gewonnen en sloeg op KP15 (St. Oedenrode) zijn slag toen Boon op het onverhard kostbare tijd liet liggen. Vervolgens verloor Boon ook nog eens 20 seconden door een lekke band op de één na laatste proef (KP19, Wintelre) en moest de slotproef op het industrieterrein van Son de beslissing brengen in de secondenstrijd. De Nissan van Matthias Boon kampte echter met motorproblemen en daardoor pakte Garvelink zijn tweede seizoenszege, nadat hij in de openingsrally van het seizoen, de Tank S Rally, ook al de overwinning voor zich opeiste.
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 4/5 juli plaats, de GTC Rally in en rond Etten-Leur.
Uitslag ELE Rally
1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec
2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec
3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec
15. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (NL/NL), Nissan 350Z, op 16 min 01,2 sec
17. Matthias Boon/Hein Verschuuren (B/NL), Nissan 350Z, op 16 min 24,8 sec
22. Roy Clijnk/Marlous Kion (NL/NL), Nissan 350Z, op 22 min 19,6 sec
37. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 31 min 03,2 sec
In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 50 aan de finish.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)
# Rijder Tank S TAC ELE GTC OvV Hell. TOTAAL
1. Matthias Boon 25 30 25 80
2. Dirk Garvelink 30 – 30 60
3. Mike Veldhuisen 21 21 – 42
4. Roy Clijnk 16 – 21 37
5. Arjan Heijstek 18 18 – 36
6. Diter Toprek 14 – 18 32
7. Antoine Biesheuvel – 25 – 25
8. Roel van der Zanden – – – 0
Deelnemers
De 6 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de ELE Rally in Helmond in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Na zijn eclatante zege in de Tank S Rally liet Garvelink in Tielt verstek gaan, omdat hij in het service team van Erik van Loon mee was naar de Abu Dhabi Desert Challenge. Daarom was de ELE Rally voor Garvelink belangrijk om de aansluiting voor de titelstrijd te herstellen: “Het ging eigenlijk allemaal prima; een keer hadden we een remprobleem en schoten we rechtdoor bij een chicane.” Halverwege de tweede dag stond Garvelink desondanks 45 seconden achter Boon, maar toen Garvelink op de proeven van Wintelre en St. Oedenrode een verrassende aanval plaatste en een halve minuut goedmaakte werd het een spannend slot: “Met nog twee proeven te gaan had ik nog ruim 20 seconden achterstand, dus ik dacht al dat het niet meer ging lukken. Toen verloor Matthias op Wintelre door een lekke band kostbare tijd en ging ik met 2,1 sec verschil de laatste proef op; daar heb ik volle bak gereden en wonnen we op de meet de rally – prachtig!”
Matthias Boon / Hein Verschuuren (2e)
Natuurlijk was het enerzijds een teleurstelling voor Matthias Boon om de zege in de slotfase te verspelen: “Maar ik word liever tweede na een spannende strijd dan eerste zonder tegenstand. En Dirk heeft geweldig sterk gereden,” was het sportieve commentaar van de snelle Belgische Nissan-rijder. “Vrijdagavond verloren we de aansluiting met Biesheuvel door een kapotte remtang en waren we al tevreden met de tweede plek, maar toen Antoine uitviel gingen we uiteraard voor de tweede opeenvolgende zege. Maar Dirk Garvelink kwam op de proeven in St. Oedenrode en Wintelre verrassend sterk opzetten en daar verloren we op het onverhard en door de lekke band de rally. Op de laatste proef konden we de aanval niet meer openen, omdat de motor niet meer vol vermogen gaf. Maar we staan er heel goed voor in de titelstrijd en hopen op een mooie strijd in de GTC Rally met zowel Biesheuvel als Garvelink.”
Roy Clijnk / Marlous Kion (3e)
Met de derde plaats in de Nissan 350Z Rally Challenge was Roy Clijnk uiteraard zeer content: ”We zij moe, maar voldoen en dit resultaat hadden we vooraf niet verwacht, maar het is mooi om hier onze eerste beker te kunnen winnen. Die krijgt een mooi plekje!” Behalve tijdens de verkenning had de equipe Clijnk/Kion in de ELE Rally geen problemen: “Met het maken van de pacenotes hadden we een probleem met de GPS tripmeter die we daarvoor gebruiken en daardoor hebben we niet overal de juiste afstanden kunnen noteren. Omdat Marlous altijd heel contentieus de meters voor mij afroept ging dat nu niet overal goed…. Daarmee zie je ook hoe belangrijk de navigator is,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk, die erkende dat ze samen nog veel moeten leren: “Het is mooi om steeds meer ervaring op te doen, maar je komt er dan ook achter wat je nog niet kunt. Maar we hebben wel weer kunnen genieten; vooral op de proef St. Oedenrode heb ik mij enorm vermaakt en heb ik veel progressie geboekt.”
Diter Toprek / Dennis Lippens (4e)
De equipe Diter Toprek/Dennis Lippens toonde zich tevreden aan de finish over de vierde plaats. Weliswaar miste Diter Toprek de strijd met ‘concurrent’ Arjan Heijstek, maar kon hij toch een lekkere wedstrijd rijden: “Natuurlijk is die vierde plaats mooi; maar we hebben vooral weer optimaal kunnen genieten en ook weer veel geleerd. Vooral op het onverhard laten we nog wel te veel liggen, maar dat is een kwestie van ervaring,” analyseerde Diter Toprek zijn deelname aan de ELE Rally. “We hadden een nieuwe ‘lichtbak’ op de auto, die inderdaad op de nachtelijke proeven behoorlijk beter zicht opleverde.” Op de laatste proef maakte de equipe Toprek/Lippens nog een hachelijk moment mee: “We verremden ons en eerst kwam er een sloot angstvallig dichtbij, maar uiteindelijk doemde er ook nog een lantaarnpaal voor ons op, waar we letterlijk een centimeter voor tot stilstand kwamen…”
Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Voor Roel van der Zanden ging het in zijn thuisrally opnieuw mis. Eerst vrijdagavond met twee (!) kapotte bobines en uitgerekend zaterdag bij de tweede doorkomst op de klassementsproef in zijn woonplaats St. Oedenrode, toen een aandrijfas van zijn Nissan 350Z het begaf. “Vrijdagavond begon het al slecht met twee bobines die op hetzelfde moment kapot gingen; we hebben die kunnen vervangen en door te kiezen voor de SuperRally waren we zaterdag weer van de partij.” Ze reden de resterende proeven vrijdagavond niet en kregen daarvoor een ‘normtijd’, maar konden zaterdag wel weer gewoon van start: “Dat was belangrijk, omdat we een grote groep gasten hadden. Die hebben genoten van een dag vol spektakel, met mooi weer. We hebben ze ook op de service kunnen laten zien wat we in korte tijd allemaal kunnen doen. Maar helaas konden we ze niet ’trakteren’ op een finishresultaat, want bij de tweede doorkomst in St. Oedenrode moesten we flink gas geven om het onverhard door te ‘ploegen’ en daarbij brak een aandrijfas. We slaagden er in de finish van de proef te halen en probeerden nog verder te komen, maar onderweg naar de proef in Son ging ook het differentieel kapot en was het over en uit voor ons.”
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Voor Antoine Biesheuvel was de teleurstelling groot: “We waren zo goed op weg en hadden al een comfortabele voorsprong van 50 seconden op Matthias en alles ging voorspoedig. Totdat we zaterdagmiddag opeens merkten dat er een probleem was met het differentieel.” Later bleek dat de bevestigingsbout van het differentieel los was geraakt en er uit was gelopen. Verder rijden bleek onmogelijk en daarmee vervlogen ook de titelaspiraties van de sterk rijdende Biesheuvel: “Ja, met twee 0-resultaten kunnen we de titel nu wel vergeten en gaan we voor dagsuccessen in de resterende wedstrijden. Te beginnen met onze ‘thuiswedstrijd’ in Achtmaal.”
In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.
Foto: Edwin Hengelman/www.