VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
20 september 2015
20 sep 2015

Antoine Biesheuvel naar welverdiende en knappe zege in Hellendoorn Rally

De 34e editie van de Hellendoorn Rally was met 16 klassementsproeven en bijna 175 km aan wedstrijdkilometers vooraf al een zware rally. Door de slechte weersomstandigheden werd het voor de 61 deelnemende equipes een ware slijtageslag. De uitdagende proeven leverde de deelnemers spannende momenten op en tienduizenden rallyfans waren getuige van mooie strijd, zowel in de kop van de wedstrijd als in de diverse andere klasses. In de Nissan 350Z Rally Challenge was er eindelijk weer een welverdiende zege voor Antoine Biesheuvel, terwijl Erwin Klippel dank zij een prachtige tweede plaats de titel veilig stelde. De overall zege in de Hellendoorn Rally ging voor het derde achtereenvolgende jaar naar Dennis Kuipers (Ford).

Zaterdagavond was het definitief: de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd voor de derde maal op rij gewonnen door Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC). Na Erwin Doctor, die in 1988, 1989 en 1990 won, is Kuipers de tweede (Twentse) rijder die dit kunststukje volbracht. De 34e editie van de rally in het oosten van het land verliep zonder problemen en trok vele tienduizenden toeschouwers. Regenbuien domineerden de eerste etappe op vrijdagavond, waarin Kuipers de 6 klassementsproeven op zijn naam schreef. Op zaterdag bleef het grotendeels droog en ook toen was Kuipers duidelijk de sterkste. Bernhard ten Brinke (Ford Fiesta WRC) werd tweede voor Hans Weijs junior, ook in een Ford Fiesta maar dan een uit de R5-categorie. Van de 61 gestarte equipes haalden er 39 de finish.

Nissan 350Z Rally Challenge
Van de 7 gestarte equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge bereikten er zaterdagavond slechts 2 de finish in Hellendoorn. Vier belandden op onfortuinlijke wijze in een sloot! Toch was er volop strijd. Antoine Biesheuvel was uiteindelijk de welverdiende winnaar; na veel pech eerder dit seizoen was hij niet alleen gebrand op het halen van de finish, maar zeker ook op de dagzege. Tot de allerlaatste klassementsproef (van de 16) was hij in een hevige secondenstrijd verwikkeld met Erwin Klippel. Hoewel Klippel de titel in Hellendoorn nauwelijks meer kon ontgaan moest hij nog wel aan de finish komen; maar dat belette hem niet om tot het eind strijd te leveren met Biesheuvel. Voor de andere Nissan equipes verliep de Hellendoorn Rally teleurstellend. Dat begon al met pech voor Diter Toprek, die nog voor de rally goed en wel was begonnen elektronische problemen had; daardoor moest hij vrijdagavond al meteen op weg terug naar het servicepark, maar ook in de herkansing op zaterdag kwam hij niet ver: hij strandde bij het wegrijden uit het service park. Gerard Tijink reed ijzersterk op vrijdag en verbaasde de concurrentie met enkele zeer snelle tijden, maar kwam zaterdagochtend op de proef Noter onvrijwillig in een sloot terecht! Zijn voorbeeld werd later op de dag gevolgd door Roel van der Zanden, Stijn van Bree en de aan de Short Rally deelnemende Arjan Heijstek. Gelukkig was er alleen blikschade, afgezien wellicht van een deuk in het ego van de coureurs!

Door zijn tweede plaats in Hellendoorn (en het uitvallen van Stijn van Bree) stelde Erwin Klippel de titel in de Nissan 350Z Rally Challenge veilig en kan hij op 9/10 oktober in de GTC Rally (zijn thuisrally) het seizoen als kampioen waardig afsluiten.

Uitslag 34e Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
1. Dennis Kuipers/Robin Buysmans, Ford Fiesta WRC, 1 uur 37 min 53,2 sec
2. Bernhard ten Brinke/Tom Colsoul, Ford Fiesta WRC, op 1 min 27,4 sec
3. Hans Weijs jr./Kris Botson, Ford Fiesta R5, op 4 min 04,5 sec
16. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z, op 18 min 34,4 sec
18. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 18 min 54,5 sec
— Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, uitgevallen
— Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z, uitgevallen
— Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, uitgevallen
— Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z, uitgevallen

In totaal gingen er 61 equipes van start en kwamen er 39 aan de finish in Hellendoorn.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 5 wedstrijden)*

#

Rijder

Tank S

Putten

ELE

Vechtdal

Hell.

GTC

TOTAAL

1.

Erwin Klippel

23

35

35

35

28

156

2.

Stijn van Bree

21

25

30

30

5

111

3.

Arjan Heijstek

16

19

23

23

–

81

4.

Antoine Biesheuvel

28

5

5

5

35

78

5.

Roel van der Zanden

5

28

19

16

5

73

6.

Diter Toprek

12

16

16

14

5

63

7.

Matthias Boon

35

5

5

5

–

50

8.

Gerard Tijink

13

14

5

13

5

50

9.

Henk Westerbeek

16

5

–

21

–

42

* Stand onder voorbehoud.

Deelnemers
De 7 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de Hellendoorn Rally in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde (1e)
“Wij verdienen deze zege dubbel en dwars,” concludeerde een lachende Antoine Biesheuvel aan de finish in Hellendoorn. “We hebben dit jaar zo veel pech gehad en het uitrijden van de rally alleen zou niet voldoende compensatie zijn.” Vanaf de start was Biesheuvel de concurrentie te snel af. “Toch hadden we al op de eerste proef een probleem; de versnellingspook ging kapot en daarop zit de sensor voor de automatische ontkoppeling; daarom moest ik de hele rally zelf ontkoppelen en ook de indicator op het dashboard deed het niet meer, waardoor ik soms niet wist in welke versnelling we reden.” Maar dat belette Biesheuvel en zijn trouwe navigator Frans van den Einde niet om – na een rustige start – op 8 van de 16 klassementsproeven de snelste tijd te noteren en zo Erwin Klippel voor te blijven.

Erwin Klippel/Jouri Dockx (2e)
Hoewel voor Erwin Klippel ook het veilig stellen van de titel in Hellendoorn belangrijk was wilde hij ook gewoon voor de eindzege strijden. Klippel ging dan ook voortvarend van start en ondanks de erbarmelijke condities vrijdagavond wist hij de eerste drie proeven te winnen en een voorsprong van 12,7 seconden op Biesheuvel te pakken: “Het was erg glad en soms was het op het randje, maar ik kon de auto goed controleren. In de tweede omloop was Antoine wel iets sneller (en pakte hij de leidende positie), maar ik wist dat ik zaterdag nog wel wat kansen zou krijgen.” Hoewel Biesheuvel zaterdagochtend zijn voorsprong wist uit te bouwen tot 31,9 sec, was het ’s middags Klippel die weer tijd terug pakte: “In de laatste ronde heb ik de druk op Antoine nog iets vergroot en streden we om tienden van seconden – dat was mooi! Maar Antoine heeft hier verdiend gewonnen,” aldus de kersverse kampioen in de Nissan 350Z Rally Challenge.

Stijn van Bree/Marco Schillemans (uitgevallen)
Met een schitterde tweede tijd op de eerste proef ging de equipe Stijn van Bree/Marco Schillemans voortvarend van start: “Dat was inderdaad een lekkere opening, maar wat was het glad!” Van Bree sloot de eerste etappe af op een prima derde plaats achter het leidende duo Biesheuvel en Klippel. “Zaterdag was ik vooral heel erg gefocust op de gave proef bij Markelo – dat is echt mooi om daar met de Nissan te rijden.” Helaas kon Van Bree daar maar een keer van genieten, want op de 13e proef (Ypelo) vond hij zijn Waterloo: “Jammer genoeg raakten we in een volledig uitgereden bocht van de weg en kwamen we muurvast te zitten in een sloot. We moesten er door een vrachtauto uitgesleept worden, maar toen was onze rally al voorbij. Daarmee kunnen we Erwin Klippel niet meer achterhalen in de titelstrijd, maar hij is de terechte kampioen dit jaar,” aldus Stijn van Bree.

Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (uitgevallen)
Met een vreselijk harde klap, waarbij hun Nissan 350Z bijna over de kop vloog, eindigde de Hellendoorn Rally zaterdagmiddag voor de equipe Roel van der Zanden/Ilse van de Sande: “Het was vrijdagavond wel spannend en heel erg glad. Maar we reden op de ‘full wet’ banden en dan heb je toch nog verbazingwekkend veel grip,” vertelde Roel van der Zanden. Zaterdag leek het weer op te klaren, maar toch was het her en der nog behoorlijk verraderlijk. Op de 10e proef ging het daardoor fout: “Bij zo’n 120 km/uur brak de auto uit en ik kon hem niet meer opvangen. We kwamen op de slootrand en de auto ging alle kanten op en nog bijna over de kop. Gras zat werkelijk onder en bovenop de auto!” Omdat Roel en Ilse toch wat last van hun nek hadden lieten zij zich in het ziekenhuis in Almelo voor de zekerheid even nakijken: “Maar alles is in orde,” stelde Roel iedereen gerust.

Gerard Tijink/Tim Rietveld (uitgevallen)
Gerard Tijink was in zijn thuisrally uiteraard zeer verheugd dat hij met de snelle Nissan 350Z van Matthias Boon mocht rijden: “Dit is geweldig, want met 20 pk meer, een betere wegligging en een fijner gevoel in de auto was ik meteen extra gemotiveerd.” Na de vijfde tijd op de eerste proef ging het steeds een tandje harder: 4e, 3e en een prachtige 2e tijd op de Luttenberg proef: “Wat een feest was dat! Om zo competitief te zijn is heel motiverend, dus we kijken uit naar de zaterdag.” Helaas ging het daar al op de eerste proef mis: “Door een klein stuurfoutje raakten we een steen en werden we op zij gezet en doken we een sloot in en was ons ‘sprookje’ helaas over. Maar in de GTC Rally kunnen we weer met deze auto rijden en daar kijk ik nu al naar uit,” aldus Gerard Tijink, die zich zaterdag bezig kon houden met de honderden relaties van zijn Unica Schutte ICT bedrijf. “Die hebben toch een geweldige rally meegemaakt, maar ik had hen liever nog wat meer van mijn Nissan in actie willen laten genieten.”

Diter Toprek/Dennis Lippens (uitgevallen)
“Wat een deceptie,” was de reactie van de sympathieke Diter Toprek toen zaterdagochtend alsnog bleek dat hij zonder een meter gereden te hebben alweer huiswaarts kon keren. “Vrijdagavond was ik eigenlijk al niet blij, want zowel rijden in het donker als in de regen ligt mij niet, maar ik keek wel al uit naar de zaterdag. Toen de auto direct bij de start van KP1 dan ook in de ‘safe modus’ schoot en we dus rechtsomkeert maakten naar het service park was ik eigenlijk opgelucht dat ik die eerste zes proeven niet hoefde te rijden in de slechte condities….” Zaterdagochtend mocht de equipe Toprek/Lippens van start voor de tweede etappe, maar al bij het wegrijden bleek de auto nog steeds niet in orde: “Waarschijnlijk is het een sensor van het gaspedaal die onwillig bleef – dit is echt vreselijk frustrerend.” In de GTC Rally hoopt Toprek zijn seizoen alsnog op een mooie manier af te kunnen sluiten.

Arjan Heijstek/Saskia Blijenberg (Short Rally – uitgevallen)
Met navigatrice Saskia Bleijenberg aan zijn zijde besloot Arjan Heijstek ondanks tijdsproblemen (door drukke werkzaamheden) toch in Hellendoorn te starten: “Maar in de Short Rally, omdat dat toch anderhalve dag scheelt,” vertelde Heijstek vooraf. Na de eerste ronde van 3 proeven op intermediates gestart te zijn gingen voor de tweede boucle de slicks er op. “Dat ging prima en met een zesde tijd algemeen op de proef Beuseberg waren we zeer tevreden. Met Saskia verliep de samenwerking ook top, dus we hadden goede hoop op een mooi resultaat. Maar op de laatste proef (Ypelo) ging het mis. Ik zat te veel op mijn metertjes te kijken vanwege wat vermogensverlies (brandstofpomp) en lette niet goed op. In een linkerbocht schoten we daardoor met 80 km/uur van de weg in een sloot en sloegen we nog bijna over de kop.” Pas na 10 minuten konden ze er uit worden gesleept en met veel schade reed het onfortuinlijke duo terug naar het service park.

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink
13 september 2015
13 sep 2015

Titelstrijd in de Nissan 350Z Rally Challenge kan in Hellendoorn worden beslist

Komend weekeinde vindt de bekendste rally van Nederland plaats: de Hellendoorn Rally. Deze prachtige rally in en rond Hellendoorn/Nijverdal biedt elk jaar weer volop spektakel en trekt immer grote namen. Ook dit jaar komt er een mooi deelnemersveld aan de start, waarbij vele ogen gericht zullen zijn op de WRC Fords van Bernhard ten Brinke en Dennis Kuipers, maar ook de nieuwe generatie R5 auto’s van Hermen Kobus (Skoda) en Bob de Jong (DS3) kunnen rekenen op extra aandacht van het ongetwijfeld weer talrijke publiek. In de Nissan 350Z Rally Challenge is de kans groot dat leider Erwin Klippel zijn titel vroegtijdig veilig kan stellen. Maar de andere Nissan equipes zullen zeker weer voor het nodige spektakel willen zorgen.

Er staat dit seizoen geen maat op Erwin Klippel, die in de Vechtdal Rally al zijn derde seizoenszege in de Nissan 350Z Rally Challenge wist te boeken. Regerend kampioen Matthias Boon heeft dit seizoen met veel technische tegenslag te kampen gehad en zal in Hellendoorn wel aan de start staan, maar niet in zijn vertrouwde Nissan. Nu de kans op titelprolongatie verkeken is gunt het Deltion Rally Team de snelle Belg een kans in de Mitsubishi Lancer Evo X van het team. Antoine Biesheuvel kan de titel na ook al veel pech eerder dit seizoen vergeten en zal daarom zijn vizier richten op dagsuccessen. In Hellendoorn wil Biesheuvel dan ook vooral de zege opeisen. Stijn van Bree staat tweede in de titelstrijd en heeft zich dit jaar voorin laten zien en zal dat ook in Hellendoorn willen doen. De als derde geklasseerde Arjan Heijstek zal geen punten scoren, want hij doet vanwege tijdgebrek mee aan de Hellendoorn Short Rally (op zaterdag). Roel van der Zanden en Diter Toprek zullen ongetwijfeld weer zeer gemotiveerd van start gaan en proberen om hun positie in het kampioenschap te verbeteren. Gerard Tijink zal in zijn thuisrally de meeste fans hebben: met zijn bedrijf Unica-Schutte is hij ook sponsor van de Hellendoorn Rally en niet minder dan 1.400 relaties van het bedrijf zullen komend weekeinde zijn optreden voor het Deltion Rally Team kunnen gadeslaan. En Tijink krijgt daarbij de beschikking over de sneller geachte Nissan 350Z van Matthias Boon! Henk Westerbeek moet zich zeer tot zijn spijt helaas afmelden voor Hellendoorn, omdat hij drie weken geleden door zijn rug is gegaan en momenteel onder behandeling is van een chiropractor. Hij hoopt in de GTC Rally weer mee te kunnen doen met zijn fraai gedecoreerde Nissan 350Z. De vorig jaar in de GTC Rally zwaar gecrashte Roy Clijnk maakt in Hellendoorn samen met Marlous Kion zijn rentree, weliswaar niet in de Nissan 350Z Rally Challenge, maar met een Nissan Pulsar GTI-R; dat is goed nieuws voor het sympathieke duo!

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes versnellingsbak. De auto’s zijn vrijwel identiek en dankzij de achterwielaandrijving zorgen de coureurs voor veel spektakel op de klassementsproeven. In combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot de populairste klasse die er momenteel is in de Nederlandse rallysport.

Hellendoorn Rally
Ook dit jaar belooft de Hellendoorn Rally weer een mooi en uitdagend parcours, waarbij ruim 90% over fraaie verharde wegen voert en nog slechts een kleine 10% over de talrijke zandwegen in het gebied rond Hellendoorn. Er staan 8 verschillende klassementsproeven op het programma, die allemaal 2 keer zullen worden afgelegd. Op vrijdag tellen er zo 6 proeven mee en op zaterdag 10. De totale lengte van de rally bedraagt 495 km, waarbij bijna 190 km op snelheid zal moeten worden afgelegd. Ruim zestig equipes zullen vrijdag 18 september om 18:35 uur van start gaan vanuit het Servicepark op Industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal. Om iets na middernacht is de finish van de eerste etappe. De resterende equipes starten zaterdag om 9:01 uur dan voor de tweede etappe en zullen die dag worden vergezeld van de meer dan 20 deelnemers aan de Short Rally. Om 19:59 uur zal de winnaar op het finishpodium in Hellendoorn (Restaurant De Kroon, Dorpsstraat 26) worden gehuldigd. Voor meer informatie: www.hellendoornrally.eu.

Deelnemers
De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op vrijdag 18 en zaterdag 19 september tijdens de Hellendoorn Rally van start zullen gaan zijn (in alfabetische volgorde):

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde
Stijn van Bree / Marco Schillemans
Arjan Heijstek / Saskia Blijenberg *
Erwin Klippel / Jouri Dockx
Gerard Tijink / Tim Rietveld
Diter Toprek / Dennis Lippens
Roel van der Zanden / Ilse van de Sande

* Deelname aan de Short Rally

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 4 wedstrijden)*

#

Rijder

Tank S

Putten

ELE

Vechtdal

Hell.

GTC

TOTAAL

1.

Erwin Klippel

23

35

35

35

128

2.

Stijn van Bree

21

25

30

30

106

3.

Arjan Heijstek

16

19

23

23

81

4.

Roel van der Zanden

5

28

19

16

68

6.

Diter Toprek

12

16

16

14

58

5.

Matthias Boon

35

5

5

5

50

8.

Gerard Tijink

13

14

5

13

45

7.

Antoine Biesheuvel

28

5

5

5

43

9.

Henk Westerbeek

16

5

–

21

42

* Stand onder voorbehoud.

Foto: Edwin Hengelman//www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by Joris/#permalink
11 september 2015
11 sep 2015

Persbericht: VDZ Racing zet aanval op top 3 in tijdens de Hellendoorn Rally

Aankomend weekend zal VDZ Racing met coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en navigatrice Ilse van de Sande (Nuenen) deelnemen aan de Hellendoorn Rally, die de aftrap betekent voor de 2e helft van het Nederlandse rallyseizoen. Daarna volgt nog de GTC Rally (9-10 oktober) en de Twente Rally (voorheen Euregio Rally, op 1 november a.s.). De Hellendoorn Rally en de GTC Rally tellen nog mee voor de Nissan 350Z Challenge.

Op het moment van schrijven staat VDZ Racing op de 4e plaats in de tussenstand van de Nissan 350Z Challenge met 68 punten. De eerste 2 plaatsen (Erwin Klippel/Jouri Dockx en Stijn van Bree/Marco Schillemans) lijken buiten bereik maar het gevecht om de 3e plaats is in volle gang. Concurrent Arjan Heijstek, die in Hellendoorn genavigeerd wordt door Saskia Bleijenberg heeft een voorsprong van 13 punten, terwijl er voor een overwinning 30 punten te verdienen zijn, 2e plaats 23 punten, 3e plaats 18 punten enz. Ook even achter VDZ Racing staan nog een aantal teams die in de eerste seizoenshelft pech hebben gehad, waardoor de laatste 2 rally’s meetellend voor de Challenge enorm belangrijk worden. Naast de blik naar voren zal VDZ Racing ook met een schuin oog naar achter moeten kijken en alles is dan ook gericht op finishen met zo min mogelijk pech.

De Hellendoorn Rally bestaat uit 16 klassementsproeven, goed voor 187 kilometer op snelheid. Op vrijdagavond zullen er 6 proeven verreden worden, de resterende 10 worden verdeeld over de zaterdag. Na de shortrally in Kasterlee is de auto weer helemaal in orde gemaakt door het serviceteam waardoor niets een goed resultaat in de weg zou moeten staan. Hopelijk blijft de mist die vorig jaar de vrijdagavond teisterde en zorgde voor het cancellen van 4 proeven dit jaar weg zodat het een mooie strijd gaat worden.

Roel:“Hellendoorn was vorig jaar de eerste wedstrijd die ik met Ilse reed. Zeker de opening in de mist was toen erg heftig. Intussen hebben we elkaar in de auto erg goed leren kennen. Het vertrouwen is super en ik weet zeker dat we nu een stuk harder zouden kunnen rijden. Ik hoop natuurlijk wel op mooi weer. Dit is voor de toeschouwers leuker en voor ons ook een stuk fijner. Bovendien hoeven dan geen proeven geannuleerd te worden. We gaan in ieder geval vol de wedstrijd in en ons best doen het extra wedstrijdritme van Kasterlee hier te gebruiken voor goede resultaten.”

Ilse:“Vorig jaar was de Hellendoorn Rally de eerste rally die ik samen met Roel reed. De grote mistbanken die er toen op de eerste avond van de rally hingen maakte het niet makkelijk om te starten als nieuw team. Nu zijn we inmiddels een jaar verder en hebben we al verschillende rally’s samen gereden. Dit heeft er voor gezorgd dat we goed op elkaar ingespeeld zijn en weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de Hellendoorn Rally ons dit jaar gaat brengen. Ik heb er in ieder geval ontzettend veel zin in!”

Alle informatie m.b.t. de Hellendoorn Rally:
Serviceterrein: Van Keulen, Industrieweg, Industrieterrein ‘T Lochter te Nijverdal.
Start rally vrijdagavond 1e deelnemer: 18:31 uur, Service OUT
Finish 1e deelnemer van de 1e etappe: 00.06 uur, Parc Ferme, Energiestraat 2 te Nijverdal
Herstart van de rally (1e deelnemer) etappe 2: Zaterdag 19 september 2015, 09:01 uur, Parc Ferme
Finish van de rally – locatie en tijdstip : Zaterdag 19 september 2015, 19:59 uur, podium voor Restaurant ‘de Kroon”, Dorpsstraat 26 te Hellendoorn.
Op dit moment is nog niet bekend met welk startnummer VDZ Racing zal starten.

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink
31 augustus 2015
31 aug 2015

Persbericht: Zinderende hitte in Shortrally Kasterlee voor VDZ Racing

Afgelopen zondag nam VDZ Racing, met coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en navigatrice Ilse van de Sande (Nuenen) deel aan de shortrally in Kasterlee (B). Na het eenmalige uitstapje met de Peugeot 205 in Oberehe was het nu weer tijd voor de Nissan 350Z. Buitentemperaturen van 30 graden en extreem hoge luchtvochtigheid zorgden ervoor dat de equipe na elke klassementsproef de nodige peentjes zweette. Na 7 klassementsproeven werd een keurige 11e plaats algemeen binnengesleept. De winst ging naar Piet van Hoof en gastnavigator John van Hoof in een Mitsubishi EVO IV.

Om optimaal aan de 2e seizoenshelft te beginnen heeft VDZ Racing ervoor gekozen om deze rally te rijden. Vanaf de werkplaats is het een luttele 45 minuten rijden naar Kasterlee, wat uitermate goed uitkomt. De rally bestond uit 2 proeven; KP De Hese werd vier maal verreden, en KP Goor drie maal. Na elke 2 proeven was er een service waar de jongens ervoor zorgden dat alles weer in orde is voor de volgende boucle van 2 proeven. Ook voor hen was het een uitputtingsslag.

Na de eerste 2 proeven stond VDZ Racing op een 17e plaats algemeen met minieme verschillen richting de andere Nissan 350Z’s, bestaande uit Antoine Biesheuvel met navigator Roy Clijnk en de Belgische equipe Dirk Ceyssens met navigator Jo Van Lee (eerder nog navigator van Roel tijdens de Omloop van Vlaanderen) die sinds kort ook in bezit zijn van een Nissan 350Z.

Na de eerste service werd het tempo opgeschroefd, wat te zien was aan de tijden. Op KP4 werd een keurige 10e tijd genoteerd en stond de equipe reeds op de 12e plaats algemeen. Voor de laatste paar proeven werd alles uit de kast gehaald om alsnog in de top 10 te eindigen, wat helaas niet gelukt is. Met slechts 9 seconden achterstand op de nummer 10 werd de rally afgesloten op een 11e plaats algemeen. Extra leuk is het dat navigatrice Ilse een beker won omdat ze de eerste geklasseerde dame was!

Roel: “We hebben vaker met warm weer gereden, maar de combinatie van felle zon, hoge temperaturen en luchtvochtigheid zoals tijdens deze wedstrijd heb ik nog nooit meegemaakt. Het aantrekken van de volledige uitrusting bij de start van de proef deed het zweet al uitbreken. Veel rijders, inclusief mijzelf, raakten bij temperaturen in de auto van boven de 80 graden Celcius oververhit en uitgedroogd. Gelukkig had ons team voldoende iso-drankjes bij waarmee we aan het eind van de wedstrijd ook enkele andere equipes hebben kunnen helpen. Ondanks de warmte hebben we wel geweldig gereden. Het vertrouwen was geweldig en we hebben echt hard gereden. Aan het eind zat top 10 er misschien in, maar ik kon het niet laten toch ook voor sensatie te zorgen. In een van de bochten werden door publiek punten uitgedeeld voor wie het spectaculairst uit de
bocht kwam. De laatste ronde kon ik het niet laten hier echt voor te gaan. Een verlies van enkele seconden, maar wel een 10 van de spektakelcommissie, soms moet je keuzes maken! We zijn nu helemaal klaar voor Hellendoorn. We hopen daar hoge ogen te gaan gooien voor het 350Z Challenge klassement.”

Ilse: “Dat het lekker weer zou worden, dat wisten we. Maar dat het zo warm zou zijn had niemand voorspeld. Op sommige momenten was het dan ook echt afzien door het warme weer. Gelukkig kon dit alles de pret niet drukken en hebben we een super weekend gehad! Het eerste boucletje was voor ons beide weer even inkomen, maar al snel voelde het als vertrouwd en konden we het tempo opschroeven. Voor we aan de rally begonnen hadden we als doelstelling te finishen in de top 15 en dit is meer dan gelukt. Uiteindelijk zat er net geen top 10 in, maar met onze 11e plaats algemeen zijn we zeer tevreden! En dan ook nog eens als snelste dame!”

De volgende rally van VDZ Racing is de Hellendoorn Rally op 18&19 september aanstaande.

Uitslag 11e Shortrally Kasterlee:
1. Piet van Hoof / John van Hoof – Mitsubishi EVO IV – 40 minuten en 19 seconden
2. Dennis Kuipers / Robin Buysmans – Ford Fiesta S2000 – 40:28
3. Sander van Hoof / Manfred Tholen – Mitsubishi EVO X R4 – 40:50
11. Roel van der Zanden / Ilse van de Sande – Nissan 350Z – 46:24

Uitslag Nissan 350Z-klasse:
1. Antoine Biesheuvel / Roy Clijnk – 44 minuten en 50 seconden
2. Dirk Ceyssens / Jo Van Lee – 44:58
3. Roel van der Zanden / Ilse van de Sande – 46:24

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink
23 augustus 2015
23 aug 2015

Podiumfinish voor Mats van den Brand tijdens WK-rally van Duitsland

Tijdens de ADAC Rallye Deutschland heeft Verkooijen Rally Sport-coureur Mats van den Brand zijn talent bevestigd door met zijn Belgische navigator Martijn Wydaeghe als tweede te eindigen in de Drive Dmack Fiesta Trophy, de kweekvijver voor internationaal rallytalent. “Dit is een geweldig resultaat. Ik ben blij dat alles op z’n plek valt na een stroeve seizoensstart”, aldus het dolgelukkige KNAF Talent.

Vijf snelste tijden in de trophy, een 31e positie algemeen en het overnemen van de leiding in het Rookie-kampioenschap van de Drive Dmack Fiesta Trophy benadrukken het sterke optreden van de 24-jarige coureur uit Sint-Oedenrode. “Na mindere wedstrijden in Polen en Finland voelde ik de druk om te finishen én een goed resultaat neer te zetten. Ik ben opgelucht dat we hier op het finishpodium staan met een tweede plaats op zak.“

Verdeeld over drie dagen kregen Mats en Martijn liefst 21 lastige klassementsproeven over 374 km voor de kiezen met parcoursen door de wijnranken, over voormalig militair oefenterrein en B-wegen rondom Trier. “Ik opende op de eerste proef met een snelste tijd in de trophy, dat gaf meteen veel zelfvertrouwen.” Al na de openingsdag nam het Nederlands-Belgische duo de tweede plaats in van de 11 equipes binnen de Drive Dmack Fiesta Trophy, ondanks dat de motor op vier proeven niet alle vermogen leverde.

Twee keer de snelste
Op zaterdag, traditioneel de zwaarste dag van de Duitse WK-ronde, hield de equipe van Verkooijen Rally Sport zich uitstekend staande in hun Ford Fiesta R2 1.0 Ecoboost. Twee keer werd de monsterproef Panzerplatte van 45 km bedwongen. “Een prachtige proef, waarbij je leert om tactisch te rijden. Als je er zonder nadenken invliegt, zijn halverwege je remmen en je banden aan flarden.” Mats zijn persoonlijke favoriet was de 17 km lange proef ‘Bosenberg’, waar hij twee keer de snelste Fiesta R2-coureur bleek. “Echt een supersnelle proef. De tweede passage liep perfect. Martijn, de auto en ik waren één. Een geweldig gevoel!”

Vandaag noteerde Mats van den Brand snelste tijden op twee van de vier resterende proeven. “Het verschil met de nummer één Ghislain (de Mevius, red.) was niet meer te overbruggen, maar we wilden ons toch nog extra in de kijker rijden”, motiveerde de Brabander zijn aanvallende rijstijl. Navigator Martijn Wydaeghe: “Het was eindelijk een rally zonder zorgen. Ik ben net als Mats heel gelukkig met onze tweede plaats. We hoopten op een podiumfinish en dat is perfect gelukt.”

Virtueel ritme op doen
Als voorbereiding op zijn thuiswedstrijd bracht Mats de nodige uren door in de simulator van SimDelft om virtueel ritme op te doen. Het is één van de privileges die de rallyrijder geniet omdat hij deel uitmaakt van het talentenontwikkelingsprogramma KNAF Talent First van de Nederlandse autosportfederatie. “Die sessies hebben me dit weekeinde echt geholpen. Dat geldt ook voor de adviezen van Nelis Verkooijen (ex-Nederlands kampioen, red.), die me dit seizoen iedere wedstrijd met raad en daad bijstaat. Tot slot wil ik graag iedereen bedanken die vertrouwen in mij heeft gehouden; met name M-Sport, de KNAF, Verkooijen Rally Sport en zeker ook alle sponsors.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Officiele pagina WK Rally: www.wrc.com
Officiele pagina Drive Dmack Fiesta Trophy: www.drivedmackfiestatrophy.com
Facebook Mats van den Brand: fb.com/matsvdbrand
Facebook Martijn Wydeaghe: fb.com/martijn.wydaeghe
Facebook KNAF Talent First: fb.com/knaf-talent-first/328649623840708
Facebook Verkooijen Rally Sport: fb.com/verkooijenrallysport

Foto’s: Bas ter Haar Romeny

in Nieuws /by Joris/#permalink
Page 22 of 33«‹2021222324›»

Meest recente berichten

  • Persbericht: VDZ Racing sluit het seizoen af in de Berkelland Rally
  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally
  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally

Archief

  • december 2025
  • september 2025
  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011

Nieuws

  • Persbericht: VDZ Racing sluit het seizoen af in de Berkelland Rally8 december 2025 - 20:41
  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally18 september 2025 - 07:18
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally9 september 2025 - 08:04
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi