Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing
Afgelopen zondag vond Jack’s International Drenthe Rally plaats, in en om het TT-circuit in Assen. Hiermee zou het rallyseizoen 2024 afgesloten worden en stonden er nog diverse titels op het spel. Voor VDZ Racing, met Roel van der Zanden en Gijs Boom in de Toyota Yaris GR, en Jörgen Sprong en Paul Palthe in de BMW 130i, was het avontuur van korte duur. Reeds op de eerste klassementsproef vonden beide equipes hun waterloo. Via een reset werd nog geprobeerd de potente Yaris GR terug in de wedstrijd te krijgen, echter was die oplossing ook van korte duur.
Nadat de klassementsproeven zaterdag verkend waren en de pacenotes gemaakt waren, startte de rally zondagochtend en werd door beide equipes het beste beentje voorgezet om het seizoen een mooi einde te bezorgen. De klassementsproeven bestonden uit veel onverhard terrein en mooie passages, zowel op het circuit als daarbuiten. Heel ver kwamen beide auto’s echter niet. De Yaris hield het al snel voor gezien door een electrische storing die ook zijn uitwerking op de motor had, waardoor zelfs stationair draaien de grootst mogelijke moeite kostte. De Yaris werd aan de kant gezet, wachtend op een sleepdienst. Zo konden Roel en Gijs mooi de verrichtingen van de andere deelnemers bekijken vanaf de kant, waaronder dus Jörgen en Paul. Die zagen ze niet voorbijkomen, wat inhield dat die al eerder gestrand waren. En jawel, team VDZ Racing had de twijfelachtige eer om met beide auto’s al klaar te zijn na een paar minuten.
In de pits (een keer wat anders dan onder een servicetent) werd de Yaris dus gereset en kon er vanaf klassementsproef 4 (dezelfde als de eerste) weer gestart worden. En alhoewel Roel en Gijs verder kwamen dan de eerste doorkomst, was de pret na luttele kilometers alweer over met hetzelfde probleem. Zo kwam seizoen 2024 tot een eind voor VDZ Racing, wat dus de nodige pech heeft gehad maar toch ook fraaie zaken heeft laten zien.
Roel: “Een echt pechseizoen is in stijl afgesloten. Wat een domper zeg. Of moet ik zeggen dat we toch ergens eerste zijn geworden dit weekend? 😉 Uiteindelijk hebben we een kleine 10 kilometer op snelheid gereden en dat is natuurlijk niet hoe je het seizoen wilt eindigen. Maar ja, het is en blijft mechanische sport. Uiteindelijk mogen we als team toch wel terugkijken op een geslaagd jaar, met de BMW en Jörgen erbij hebben we toch ook heel veel zaken goed gedaan. Dat is ook de kracht van ons team, waar ik ze erg dankbaar voor ben. Voor mij zijn het echt mijn helden, waar de harde kern ondertussen ook al jaren samenwerkt en van alle markten thuis is. Dat nemen we zeker mee naar volgend jaar! Verder is natuurlijk de samenwerking met Gijs ook erg goed bevallen en zijn we echt goed op elkaar ingespeeld. De komende tijd gaan we eens kijken wat voor plannen voor 2025 we gaan maken dus blijf ons ook in de winterstop gewoon volgen. Bedankt allemaal!”
Gijs: “Wat een vervelend einde van het seizoen. We hadden graag wat meer gereden, de proeven waren erg gaaf met heel veel onverhard erin. In plaats daarvan stonden we dus al snel langs de kant. Dankzij het serviceteam konden we het later weer proberen, maar om dan weer met dezelfde problemen de auto weer aan de kant te moeten zetten is erg jammer. Je kan beter gewoon finishen in de laatste wedstrijd, dan kan je in ieder geval met een lekker gevoel de winterstop in. Maar goed, wellicht moeten we gewoon dit seizoen vergeten en met frisse moed naar de toekomst kijken. Ik ben benieuwd wat 2025 voor ons gaat brengen!”
Aan kop van de wedstrijd was het een gevecht zowel op als buiten de baan. De hoofdpersonen in het Open Nederlands Rally Kampioenschap (Kevin van Deijne, huidig kampioen; en de grote kanshebbers Dennis Rostek (D) en Yannick Vrielink) hadden een mooie strijd waarbij uiteindelijk Rostek aan het langste eind trok, met een voorsprong van 6,2 seconden op Van Deijne en 8,8 seconden op Vrielink. Aangezien er in de wedstrijd nog wat akkefietjes speelden, kon er pas maandag eind van de middag de nieuwe ONRK-kampioen aangekondigd worden: Dennis Rostek (D) met de Skoda Fabia RS Rally2 is de nieuwe kampioen en volgt Kevin van Deijne op. Extra knap, aangezien hij de ELE Rally en de Vechtdal Rally mistte maar vanaf de GTC Rally voor de overige ONRK-deelnemers niet te stoppen bleek.
De komende periode zal team VDZ Racing plannen gaan maken voor het 2025-seizoen. Wanneer daar iets over te melden valt, zullen we dit uiteraard communiceren. Voor nu: Een goede winterstop en op naar seizoen 2025!
Uitslag Jack’s International Drenthe Rally:
1. Dennis Rostek – Stefan Kopczyk – Skoda Fabia RS Rally2 – 59:19,5
2. Kevin van Deijne – Hein Verschuuren – Hyundai i20N Rally2 – 59:25,7
3. Yannick Vrielink – Harm van Koppen – Ford Fiesta Rally2 – 59:28,3
Uitgevallen:
– Roel van der Zanden – Gijs Boom – Toyota Yaris GR
– Jörgen Sprong – Paul Palthe – BMW 130i
Foto: Erik van ’t Land – RallyPicture.nl