Persbericht: Rentree VDZ Racing bij de ELE Rally met nieuw rallykanon!
Na lange tijd langs de zijlijn toegekeken te hebben, is het de hoogste tijd voor de rentree van Roel van der Zanden op de rallypaden. En niet in een Peugeot 206 of Mitsubishi Evo X, maar met een potente Toyota Yaris GR uit de stal van Hans Weijs Motorsport! Totdat de ELE Rally start op 21 mei zal het team echter druk zijn om de puntjes op de i te zetten en de eerste kilometers zal het team dan ook pas tijdens het weekend afleggen.
“De Toyota Yaris GR is echt een bommetje op wielen”, zo geeft Roel van der Zanden aan. “Na een klein testritje bij Hans Weijs in de buurt wist ik dat dit een erg leuke auto is en het feit dat er ook een Challenge van is spreekt me altijd aan, met meerdere deelnemers die in dezelfde auto rijden is ons altijd goed bevallen.” Naast een nieuwe auto is er ook nieuws op navigatie-gebied: Gijs Boom zal zijn rentree maken in de hotseat naast Roel. “Het zal wennen worden. De eerste meters in wedstrijdverband op (legerbasis) Strijpse Kampen met een nieuwe auto is in ieder geval meteen een goede graadmeter wat de auto in zich heeft. Gelukkig hebben Gijs en ik in het verleden ook al wedstrijden gereden waar de stemming in de auto erg goed was en maak ik me over die switch totaal niet druk.”
De Toyota Yaris GR is een vierwiel aangedreven rallyauto met 261 pk en 300 Nm aan koppel wat hij haalt uit een 1.6 driecilinder turbomotor en is direct afgeleid van de WRC-winnende Yaris van Toyota Gazoo Racing World Rally Team.
In de 57e editie van de ELE Rally zullen 5 Yaris GR-bolides starten aan hun kampioenschap. Een naam die meteen opvalt is die van Michiel Becx, de ondernemer uit Vessem die nauwe banden heeft met HWM. Hij zal genavigeerd worden door Sander van Barschot. Voormalig 206-concurrenten Yannick Vrielink en navigator Glenn Crooijmans hebben ook de overstap gemaakt naar de Yaris en lieten in de Drenthe Rally (half maart) zien lekker op dreef te zijn. Met de recente ervaring in de Rallye Sulingen (DE) zijn zij qua ervaring “the men to beat”. De overige 2 equipes zijn Jan Roenhorst / Jorg Hendriksen en Niek Oude Luttikhuis / Wilbert van der Burg.
“We gaan open deze wedstrijd in. Gewoon de auto leren kennen en flink kilometers maken”, zo gaat Roel verder. “Het heeft geen enkele zin om ons al op snelle tijden te gaan richten, het hoofddoel is gewoon finishen, hopelijk zonder problemen. Alhoewel dat in de ELE altijd maar afwachten is!”
In de ELE Rally, die dit jaar voor het eerst in Nederland ook elektrische auto’s aan de start brengt in de vorm van de ADAC Opel e-Rally Cup, worden de equipes getrakteerd op 123 kilometer op snelheid waarvan 18 op onverhard, verdeeld over 11 klassementsproeven (e-Rally 8). De start is rond 11.15 vanaf het Kerkplein in Son en de finish staat gepland rond 22.08. Naast genoemde e-Rally en de reguliere Rally zulllen ook de rally auto’s van weleer hun opwachting maken in de ELE Historics Rally en ook is er weer een ELE Shortrally. De organisatie moest nog werken met een wachtlijst wat ervoor gezorgd heeft dat er een bomvol startveld aan de start staat van ± 125 equipes.
Foto: Marije van der Vliet / MikeDeHigh.com