Opnieuw klinkende zege voor Erwin Klippel in Nissan 350Z Rally Challenge
De 51e ELE Rally die dit weekeinde in de omgeving van Eindhoven werd verreden bood twee dagen mooie en spannende rallysport, waarbij de 62 gestarte equipes niet alleen te maken kregen met uitdagende klassementsproeven, maar ook met zeer wisselende weersomstandigheden. Het talrijk aanwezige publiek werd daardoor getrakteerd op spannende duels. De uiteindelijke winnaar van de rally werd Jeroen Swaanen in een Ford Fiesta WRC, terwijl Erwin Klippel opnieuw zegevierde in de Nissan 350Z Rally Challenge.
De 51e ELE Rally is gewonnen door Jeroen Swaanen; aan het stuur van een Ford Fiesta RS WRC vocht hij een spannend gevecht uit met een ijzersterk rijdende Jasper van den Heuvel (Mitsubishi). De andere grote kanshebber, Erik van Loon (Subaru Impreza WRC), moest vrijdagavond vroeg al afhaken na motorproblemen. De ELE Rally begon in stijl. Regen en wind stelden de rijders direct voor een lastige bandenkeuze. Geholpen door zijn perfecte wagenbeheersing en opgebouwde wedstrijdritme was het Jasper van den Heuvel die sterk aan de wedstrijd begon met 23 seconden voorsprong op Swaanen. Piet van Hoof (Mitsubishi) volgde op bijna één minuut. De zaterdag begon opnieuw nat, waardoor de stroken onverhard veranderden in een glijbaan. Jeroen Swaanen ging direct het gevecht aan met Van den Heuvel. Een spel wat zich de hele dag zou voortzetten. Swaanen schampte een muurtje op Strijpse Kampen, maar zonder gevolgen. Hij bracht het verschil kort daarna terug tot 3,7 seconden en een geweldige climax leek aanstaande. Inmiddels is het regenachtige weer van de ochtend veranderd in prachtig zonnig rallyweer. De beslissing viel in deze fase van de wedstrijd. Op de klassieke proef in Sint-Oedenrode ging het fout voor Van den Heuvel, die van de weg raakte door een remfout en zijn achterwielophanging beschadigde. Swaanen kon daarna de zege niet meer ontgaan.
Nissan 350Z Rally Challenge
Doordat Henk Westerbeek verstek liet gaan stonden er vrijdagavond 8 equipes aan de start van de ELE Rally in de Nissan 350Z Rally Challenge. Nadat in Putten titelkandidaten Boon en Biesheuvel uitvielen waren beiden gebrand op een goed resultaat. Maar voor Matthias Boon was het al na 182 meter (!) op de eerste proef over, toen de slang van de brandstofpomp schoot. Hij startte zaterdag nog wel, maar zijn kansen op een goed resultaat waren verkeken en door een gebroken aandrijfas viel hij zaterdagmiddag definitief uit. Voor Antoine Biesheuvel verliep de vrijdagavond goed; maar ook voor hem viel het doek weer voortijdig toen zaterdagmiddag de versnellingsbak vastliep. Erwin Klippel reed wederom een sterke wedstrijd en won na Putten zijn tweede wedstrijd van het seizoen. Stijn van Bree werd tweede na een goed gereden rally, hoewel hij zaterdagmiddag nog een boom op zijn weg tegenkwam… Arjan Heijstek verraste met de derde plaats. Diter Toprek verspeelde vrijdagavond een goede positie toen er bij hem een aandrijfas brak. Roel van der Zanden had in zijn thuisrally gehoopt op een beter resultaat, maar moest zich uiteindelijk tevreden stellen met de vierde plek. Gerard Tijink viel zaterdag uit met ook al een aandrijfprobleem.
Op zaterdag 20 juni staat de Vechtdal Rally (Hardenberg) op de kalender van de Nissan 350Z Rally Challenge.
Uitslag 51e ELE Rally:
1. Jeroen Swaanen/Sander van Barschot, Ford Fiesta WRC, 1 uur 56 min 54,1 sec
2. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Lancer Evo IV, op 50,6 sec
3. Michiel Becx/Kris Botson, Ford Fiesta R5, op 2 min 20,8 sec
13. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 11.14,7
15. Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, op 17.13,5
19. Arjan Heijstek/Carina van Westen, Nissan 350Z, op 19.39,1
28. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z, op 27.38,9
39. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 44.06,9
— Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z – uitgevallen
— Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z – uitgevallen
— Matthias Boon/Davy Thierie, Nissan 350Z – uitgevallen
In totaal gingen er 62 equipes van start en kwamen er 39 aan de finish in Veldhoven.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)
-
#
Rijder
Tank S
Putten
ELE
Vechtdal
Hell.
GTC
TOTAAL
1.
Erwin Klippel
23
35
35
93
2.
Stijn van Bree
21
25
30
76
3.
Arjan Heijstek
16
19
23
58
4.
Roel van der Zanden
5
28
19
52
5.
Matthias Boon
35
5
5
45
6.
Diter Toprek
12
16
16
44
7.
Antoine Biesheuvel
28
5
5
38
8.
Gerard Tijink
13
14
5
32
9.
Henk Westerbeek
16
5
–
21
Deelnemers
De 8 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op vrijdag 29 en zaterdag 30 mei tijdens de ELE Rally in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Erwin Klippel/Jouri Dockx (1e)
Opnieuw scoorde Erwin Klippel het maximum aantal punten door een klinkende zege en gaat hij stevig aan de leiding van de titelstrijd in de Nissan 350Z Rally Challenge. “We hebben lekker gereden en de rally was goed georganiseerd. Ik heb alleen altijd wat moeite om te beginnen als het donker is of regent, dus vrijdagavond was voor mij wel een uitdaging. We verloren door mijn onzekerheid daardoor eigenlijk iets te veel tijd op Antoine Biesheuvel, maar zaterdag konden we hem goed partij geven. Ik had graag tot het einde van de rally strijd met hem geleverd, dus hert was jammer dat hij uitviel.” Technisch had Klippel het ook weer goed voor elkaar en zijn Nissan 350Z kende geen enkel probleem.
Stijn van Bree/Marco Schillemans (2e)
Voor Stijn van Bree was de tweede plaats in zijn thuisrally super: “Ik ben reuze blij en we hebben op en top genoten in deze enerverende rally.” Enerverend omdat de bandenkeuze vrijdagavond lastig was en vanwege een in de weg staande boom op zaterdagmiddag. “We dachten dat we vrijdag wel op slicks konden starten, maar dat was een misvatting. Het was te nat en daardoor hadden we onderstuur en dat wil je niet. Gelukkig hadden we intermediates bij ons en konden we die voor KP2 monteren. Dat was al veel beter,” aldus Stijn van Bree, die in zijn thuisrally door Omroep Brabant werd gevolgd. “Bij Omroep Brabant had ik gezegd dat de top-3 ons doel was, maar zaterdagmiddag zeiden we al dat wellicht de tweede plaats er nog in zat, maar toen verremde ik mij op St. Oedenrode en raakten we een boom, met behoorlijk wat schade tot gevolg. Gelukkig konden we na een paar minuten duw- en trekwerk weer verder en werden we tweede; fantastisch gewoon!”
Arjan Heijstek/Carina van Westen (3e)
Met zijn nieuwe vaste navigatrice Carina van Westen behaalde Arjan Heijstek weliswaar zijn doelstelling, maar helemaal tevreden was hij nog niet: “Bij de eerste 20 overall en top-3 in de 350Z Cup is prachtig, maar zaterdag reden we iets te langzaam naar mijn gevoel. Dat kwam ook omdat de druk weg was en wij een beetje in ‘niemandsland’ reden. We konden Stijn niet achterhalen en Roel stond heel ver achter ons.” Vrijdagavond was ook voor Heijstek lastig: “In het donker en de regen zie ik gewoon niet goed genoeg om hard te gaan, dus dan ben je extra voorzichtig. Zowel vrijdag als zaterdag had ik ook nog eens twee kleine schades, die echter uiterst efficiënt door mijn service crew werden hersteld. En daardoor konden Carina en ik genieten van de goed georganiseerde ELE Rally.”
Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (4e)
“We hebben geweldig gereden, maar door een probleem met de accu op de startstreep van de laatste proef van vrijdag kregen we 10 minuten straftijd en dan ben je natuurlijk kansloos voor een ereplaats. En we hadden al een lastige start, omdat we op slicks van start waren gegaan, maar het was te nat en daardoor was de vrijdag niet goed,” analyseerde Roel van der Zanden de rally. “Maar zaterdag hebben we echt beter gereden dan ooit; dat was mooi, omdat onze sponsor Progress ook de ELE Rally sponsorde en met veel relaties was komen kijken. Die hebben volop kunnen genieten.” Ondanks dat Van der Zanden door een vertraagde start op de slotproef van Ekkersrijt in Son noodgedwongen met een koude motor en koude banden moest starten realiseerde hij de tweede tijd: “Dat was een mooie afsluiting van mijn thuisrally.”
Diter Toprek/Dennis Lippens (5e)
Diter Toprek had erg uitgekeken naar de ELE Rally, die hem goed ligt. Helaas was het na een goede start (4e tijd op KP1) op de tweede proef (bij Asten) voor Toprek en navigator Dennis Lippens al voorbij: “De aandrijfas brak en we hebben lang moeten wachten voordat we de auto konden afslepen. Hoewel de reparatie vlot verliep begonnen we zaterdag vanuit een kansloze positie. Het duurde daardoor even voordat we weer in ons ritme zaten.” Dat hij niet het resultaat behaalde waarop vooraf was gehoopt was jammer vond Diter: “Je gaat met een bepaalde verwachting de rally in, maar we hebben dat niet waar kunnen maken. Ik mis gewoon wat snelheid en daar moeten we naar op zoek.” Toprek rijdt als enige met een vrijwel standaard/originele auto en daarmee ook met de zwaarste.
Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde (uitgevallen)
Voor Antoine Biesheuvel en navigator Frans van den Einde begon de rally zoals vaak: met een zeer snelle tijd op de eerste proef maakte hij zijn intenties duidelijk. Vrijdagavond was Biesheuvel op 5 van de 6 proeven de concurrentie te snel af en met een voorsprong van bijna 40 seconden kon hij aan de tweede dag beginnen. “Het ging allemaal voorspoedig, de motor liep als een zonnetje en we konden zaterdag een comfortabele voorsprong op Klippel opbouwen, totdat we na KP12 bij het binnenrijden van het servicepark merkten dat de versnellingsbak kuren vertoonde. We dachten dat we zonder de eerste versnelling de rally wel uit zouden kunnen rijden en op de eerstvolgende proef verloren we ook maar 0,9 seconden op Klippel. Maar de proef erna liep de bak alsnog vast en was het over.”
Gerard Tijink/Tim Rietveld (uitgevallen)
Gerard Tijink benadert het rallyrijden zeer realistisch: “Ons doel voor dit seizoen is heel duidelijk: zoveel mogelijk ervaring opdoen en dat is hier ook weer gedeeltelijk gelukt. Dat we zijn uitgevallen is op zich niet erg, maar ik had graag nog een paar proeven meer gereden.” Dat Tijink progressie boekt bewijst zijn tijd op de proef van Wintelre: “De tweede keer ging ik veel harder over het onverhard en waren we 30 seconden sneller dan de eerste keer. Dat komt gewoon door meer zelfvertrouwen.” Bij zijn debuut in de ELE Rally had Tijink het vooral vrijdagavond lastig: “In het donker en met de regen, dat was een hele opgave, maar mijn navigator Tim Rietveld coachte mij daar goed door heen.”
Matthias Boon/Davy Thierie (uitgevallen)
“Al na exact 182 meter na de start van de eerste proef stonden we stil door een slang van de brandstofpomp die los was geschoten.” Daarmee was de kans op een goede klassering verkeken, hoewel Boon/Thierie zaterdag wel weer van start gingen, met de nodige straftijd. Hoewel de snelle Belg van het Deltion team op de mooie proef van Wintelre en ook op de daarop volgende proef Strijpse Kampen meteen weer de snelste tijd liet afdrukken, kwam op de tweede doorkomst op Wintelre de definitieve opgave: “De aandrijfas brak en daarmee was het avontuur hier over. We wisten begin dit jaar al dat het vrijwel onmogelijk zou zijn om net zo’n perfect seizoen als in 2014 te hebben, maar dit valt wel tegen natuurlijk,” aldus Matthias Boon. “Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten en willen de tweede seizoenshelft toch zeker nog een paar podiumplaatsen behalen.”
Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu